Roadtrip Cairns to Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Michelle Nuland - WaarBenJij.nu Roadtrip Cairns to Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Michelle Nuland - WaarBenJij.nu

Roadtrip Cairns to Alice Springs

Door: Michelle von Nuland

Blijf op de hoogte en volg Michelle

26 November 2014 | Australië, Alice Springs

Roadtrip Cairns to Alice Springs

Nou zitten jullie er klaar voor? Een verslag over 14 dagen, dus ga er maar even goed voor zitten en neem de tijd . Ik ga het proberen beknopt te houden, anders ben ik nog uren bezig!

Day 1:
Woensdag 12 november was het dan eindelijk zover om de auto op te halen, spannend! Bepakt en bezakt liepen we naar Wicked, waar we de auto op gingen halen. Na het nodige papierwerk en de uitleg kregen we de sleutels en konden we vertrekken. Echter moesten al onze spullen nog in de auto en dat nam de nodige tijd in beslag. Isabell en ik dachten dat we veel bij hadden, maar de jongens … En dan moesten er uiteindelijk ook nog boodschappen mee in de auto!
Uiteindelijk zat alles erin en moesten Isa en ik onze benen nog net niet in onze nek leggen. Onze eerste stop was Port Douglas, een leuke plek boven Cairns. We zijn op een paar lookouts geweest, heb een mega burger gegeten en zijn doorgereden naar Cape Tribulation! Prachtig Daintree rainforest gezien, gezwommen in een waterhole in the middle of nowhere. Toen moesten we nog op zoek naar een kampeerplek. We hadden er uiteindelijk één gevonden, betaald. Wij netjes drie keer proberen te bellen, maar het lukte niet. Toen maar illegaal gaan kamperen. Voor de eerste keer onze tent op het dak opgezet, spaghettie á la camping gemaakt en genoten van de vele ‘white-tail-rats’… Oh ja en het was letterlijk the middle of nowhere, geen service niks dus het was maar goed dat er niks is gebeurd . ’s Avonds lekker knus met z’n 4e in de tent geslapen, bloedheet!

Day 2:
De volgende dag begonnen we vroeg met een wandeling door een regenwoud. Onwijs mooie natuur, veel dieren gezien waaronder een wilde ‘cassowary’! Ze zijn gevaarlijk, je moet er dus ook een aantal meters van verwijderd blijven en mocht die je aankijken, dat moet je iets tussen jou en de cassowary plaatsen, bijvoorbeeld een tas. Erg gaaf om te zien van dichtbij. We zijn na de wandeling weer teruggekeerd naar de waterhole, heerlijk. Aangezien er nergens douches zijn … Vervolgens zijn we naar een mooi strand geweest, vraag mij even niet meer naar de naam, haha. We hebben geprobeerd om een kokosnoot uit de bomen te krijgen, maar dat is helaas niet gelukt. Verschillende pogingen gedaan; in de boom klimmen, takken gooien, stenen gooien, oude kokosnoten gooien, maar niks hielp . We zijn weer langs diverse lookouts gereden, prachtig om de natuur zo te zien. Het regenwoud loopt daar over in het water. Uiteindelijk zijn we geëindigd en gaan kamperen in ‘Davies Creek’. Tot nu toe echt de mooiste plek! Het is een rivier/beek die vanuit de bergen naar beneden loopt, omringd door rotsen en bergen. Je kan de hele rivier volgen naar boven en eromheen kamperen. Ook hier gingen we weer illegaal kamperen, was toch niemand in de buurt. ’s Avonds konden we onwijs veel sterren zien, toen we onze zaklampen uitdeden. Echt super.

Day 3:

De volgende morgen was er natuurlijk opnieuw geen douche, dus á la pocahontas stijl je haren wassen naast the creek. Freaking koud! Ideaal, want je bent gelijk wakker. We zijn met z’n alle een stuk omhoog gelopen, langs de stenen en door het water. Uiteindelijk zijn we de bergen verder ingereden en naar de waterval gekeken. Verder omhoog hebben we op een onwijs mooie plek op de rotsen gelegen langs de rivier en het uiteindelijk lekker gezwommen. Heerlijk om te relaxen en te genieten. We wilden nog een nacht blijven rond Davies Creek en opeens kwam er een mevrouw naar ons toe. Die had nog een nacht hoog in de bergen geboekt, maar bleef niet meer, dus toen kregen wij de plek! Nou we kwamen daar, zo mooi! Twee meter van het riviertje, midden in de natuur en dat gratis! En het was ook nog eens in een National Park, Dinden. We sloten de heerlijke relax dag af met een BBQ en een kampvuur.

Day 4:
We gingen een rondje Tablelands doen vandaag! De watervallen boven Cairns. We begonnen bij een enorme boom, genaamd de ‘Big Fig Tree’. Het is een boom, van oorsprong waren het meerdere bomen, die uiteindelijk zijn omgevallen en samen gegroeid. Heel indrukwekkend om gezien te hebben. Vervolgens deden we een rondje watervallen; de Milla Milla Falls, Zillie Falls en Ellinjaa Falls. Geen idee hoe ze die namen verzinnen, haha. Hier hebben we lekker heel de dag doorgebracht en uiteindelijk doorgereden naar onze campsite. Deze lag ook langs een creek, maar dit keer aan de rand van een stadje. Tegen de avond moesten Isa en ik naar de WC, dus wij lopen samen met de zaklamp, niks aan de hand. Lopen die WC in en we zien insecten waar we de naam niet eens van weten! Witte kikkers, overal kakkerlakken en ga zo maar door. Wij gillen en lachen, dus de mannen kwamen ons gelijk te hulp. Hun die witte kikker wegjagen, maar op een gegeven moment konden we hem niet meer vinden. Dus ik de WC in, wil gaan zitten, kijk naar het wc papier en daar zat die en keek me recht aan! Nou ik gillen en zo snel mogelijk die WC weer uit. Uiteindelijk zijn we maar in de natuur geweest. Lopen we terug, sta ik bijna op een mega gele kikker, gil nummer twee. Lopen we door begint Isabell ineens te gillen, dus ik schrik en ren snel naar de auto. Bleek er even een python van 2 meter op het pad te liggen, gil 3. Nou mijn hart zat inmiddels niet meer in mijn borstkas en was ook blij dat ik eenmaal in de tent lag. De mannen vonden die slang maar al te prachtig, nou ik was blij toen ze weg was!

Day 5:
Vanaf nu moesten we toch echt gaan rijden richting Alice Springs, aangezien we 4 dagen hebben rondgebracht om Cairns heen. Dus deze dag was eigenlijk behoorlijk saai. We hebben gereden, gereden, gereden en nog eens gereden. Elke stuk weg is hetzelfde. Het lijkt India wel, want overal koeien op de weg, vel over been. Helaas veel dode kangoeroes gezien, een auto in de prak en ga zo maar door. Je bent ook blij als je eindelijk een tegenligger tegenkomt! Op een gegeven moment werd de verveling zelfs zo erg dat we een naam hebben verzonnen voor de auto en tegen koeien zaten te praten …
Kamperen deden we ook weer heerlijk in the middle of nowhere, waar je niet normaal kon eten vanwege de irritante vliegen. Niet normaal!

Day 6:
De temperatuur begint nu ook te stijgen … we gaan naar de 40 graden, dus lang leven de airco in de auto! We hebben weer honderden kilometers afgelegd, op weg dit keer naar Mount Isa. De eerste grote stad die we sinds dagen weer tegenkwamen, je wil niet weten hoe fijn dat was! En om de dag nog beter te maken, was er ook nog een zwembad! Je begrijpt natuurlijk wel dat wij daar de rest van de middag hebben gelegen, lekker een douche genomen hebben en lekker in de stad een ijsje gegeten. Tegen de tijd dat het donker begon te worden, reden we verder naar onze kampeerplek, again in the middle of nowhere.

Day 7:
Vandaag hebben we eigenlijk onze eerste echte ontmoeting met de lokale bevolking gehad, de Aboriginals. We reden een stad binnen en daar liepen ze gewoon. Echt letterlijk allemaal donkere mensen, slobber kleren en most of the time zijn ze dronken of onder invloed van drugs. Erg raar om voor buitenstaanders als ons te zien. Veel politie om ze in de gaten te houden. We hebben even navraag gedaan hoe en wat; de Aboriginals krijgen geld van de overheid. Ze werken niet, maar van het geld kunnen ze prima leven en dus ook alcohol kopen. Veel inwoners zijn het daar natuurlijk niet mee eens, maar dat is een strijd die al zo lang gaande is dat niemand er meer naar om kijkt. Ze leven alleen maar op de straat en soms veroorzaken ze ruzies en onrust.
Zo ook bij het meer waar we die middag waren; Lake Mari Ann. We waren daar alleen, maar op een gegeven moment kwamen ze daar in tientallen, complete families. En maar drinken en ruzie maken. Naar ons wijzen, vragen of ze dingen mochten hebben. Er zijn ook vele aardige Aboriginals, maar wij moeten er wel voor oppassen.
Die avond hadden we onze eerste campsite zonder een toilet. Lachen! Daar gingen we dan met een zaklamp en toiletpapier onder onze arm. Chill is anders, maar je moet iets!

Day 8:
Ik had die nacht erg slecht geslapen. Er was zoveel wind dat het leek alsof we met tent en al weg zouden waaien. Ook waren er veel dieren geluiden te horen en sindsdien wist ik het zeker … geef mij maar kamperen in Nederland!
We gingen verder met onze tocht en maakten een stop bij ‘The Devils Marbles’. Een plek met mega grote stenen. Lijkt een beetje op een stad van ronde stenen. Deze dagen steeg de temperatuur ook naar de 40 graden!
In de middag kwamen we dan eindelijk aan in de volgende grote stad; Alice Springs! Hier hebben we lekker rondgelopen, wat gedronken in de pub en gerelaxed. De mannen zijn het casino ingegaan, terwijl wij aan een koude cola zaten. Hier raakten wij ook in gesprek met een paar locals, mannen van rond de 70. Onwijs grappig om van locals te horen hoe hun over de stad denken en wat leuk is om te doen. Deze avond ook weer op een campsite geslapen … zonder WC!

Day 9:
De dag erna hebben we een beetje rondgereden rond Alice Springs. Zo zijn we naar Glen Helen geweest, een soort waterhole tussen twee bergen in. Komen we daar in, liggen er allemaal dode vissen aan de kant en stinken dat water! Bleek dat het de week ervoor erg geregend had, waardoor het zand heel klein was geworden, waar de vissen uiteindelijk in zijn gestikt. De mannen zijn het water in gegaan maar stonken een uur in de wind! Daarna hebben we eigenlijk de hele dag aan ‘Lake Ormiston’ gelegen. Ook weer een hele mooi waterhole tussen de bergen in. Hollanders ontmoet en mensen van Adelaide, leuk om wat over de stad te horen. Het was onwijs warm, maar gelukkig was het water heerlijk koud. En dit keer geen dode vissen in het water, maar … een levenden python! Altijd leuk zo’n verrassing als je aan het zwemmen ben. Ik ga nog eens angsten overwinnen, haha.

Day 10:
Aangezien we elke ochtend rond 05:00 wakker zijn, omdat het dan koel is om te rijden, zijn we een beetje wakker geworden bij Ellery Creek. Heerlijk water en dit keer geen beesten! Uiteindelijk moesten we weer terug naar Alice Springs om vervolgens onze weg te vervolgen naar de Uluru!
Ik kan je vertellen, ook dit was weer een heeeeeeeeeeele lange weg. Ik heb nog nooit zoveel uren in een auto geslapen de afgelopen dagen en nog steeds moe, top dat warme weer!
Uiteindelijk kwamen we op een gezellige campsite, met zowaar mensen! Het moest niet gekker worden. En niet alleen mensen, ook los lopende Emu’s!
Echter zaten er ook hier in de toiletten/wc’s weer insecten dat wil je niet weten … De volgende ochtend probeerde ik te douche onder een klein straaltje, loopt er ineens een mega spin langs mijn been. Binnen 1 seconden stond ik halfnaakt buiten, maar het interesseerde mij niks!  Al die spinnen, bah. Lang leven de outback!

Day 11:
Na een paar uurtjes rijden waren we dan uiteindelijk op die populaire plek met 42 graden … de Uluru! De vliegen waren overal vanwege de hitte, net zoals het zweet. Er werd aangeraden om niet na 09:00 uur te gaan lopen en wat doen wij? Juist, wij gaan lopen! Na de wandeling wisten we ook niet hoe snel we weer naar de auto moesten om water te halen.
We zijn naar het culturele informatie centrum geweest, waar we even hebben genoten van een koude cola. Maakte op dat moment niks uit dat het omgerekend bijna 5 euro was!
Uiteindelijk reden we richting Ayers Rock om even wat boodschappen te gaan doen. Op de terugweg een klein ongelukje met mijn voet;
Ik wilde in de auto stappen en zat er al met 1 voet in, maar de andere was nog uit de auto. Dachten ze grappig te zijn en weg te rijden … Voet sleepte over de grond tussen de stenen en het wiel. Au. Ik heb een paar tellen niks gevoeld, maar vervolgens was het bloed overal en de pijn dus ook! Snel geprobeerd schoon te maken maar het was niet makkelijk om te lopen. Kleinigheidje heb je altijd hè … Om het nog beter te maken ging het ook nog lekker regenen, onweren en noem het maar op.
Op onze campsite stikte het ook nog eens van de grote spinnen, het kon niet beter! Buiten dat was het wel echt genieten en kwam langzaam het einde van onze tocht in zicht ..

Day 12:
Dit keer ging de wekker al om 04:30, dit keer om de zonsopgang van de Uluru te bekijken! Helaas was het weer nog niet veel beter, maar toch moet je het gezien hebben zeggen ze. Echter hadden we allemaal slecht geslapen vanwege het slecht weer en de onweersinslagen.
De Uluru was op zich goed te bekijken, ondanks de 100en Japanners en Chinezen. Het was mooi om hem nu eens van ver weg te zien, in plaats van er omheen te lopen.
Vervolgens ging de rest de 10 KM wandeling maken om de Uluru, helaas zat ik nog met mijn voet, dus ik heb gezellig 3,5 uur gewacht in het cultureel centrum. Had ik mooi de tijd om al mijn foto’s over te zetten en mijn blog over Cairns te schrijven. Toch had ik graag die route gedaan, maar 10 KM wandelen als een pinguïn gaat een beetje lastig. Gelukkig vertelden zij mij al gauw dat ik niks gemist had en dat je nergens foto’s mocht maken, vanwege respect.
De rest van de middag hebben we in het zwembad van een resort liggen chillen en afkoelen. Heerlijk die 42 graden! Ook konden we hier een heerlijke douche nemen en weer eens heerlijk haren wassen! Voelde mij na al deze dagen toch echt wel een backpacker!
Die avond waren we weer op een campsite en het was weer noodweer. Zo erg, dat Robin en ik rond 11 uur wakker schrokken, omdat er ergens bliksem in was geslagen. Nou ik wist niet hoe snel ik uit die tent moest komen! We hebben een half uur gewacht totdat het gelukkig wat rustiger was geworden. Ik kan echt niet beschrijven hoe bang ik was, het was zo eng, alles was verlicht!

Day 13:
De allerlaatste dag met de Kings Canyon op de planning. Een wandeling van 4 uur die je voor 09:00 uur moet beginnen vanwege de hitte, nou we hebben het inderdaad gevoeld! Mijn teen irriteerde maar dat mocht de pret niet bederven! 3 liter water mee per persoon en hup gaan met die banaan. Eerst moesten we de hele berg op, nou mijn hart zat niet meer op de goede plek kon ik je vertellen. Uiteindelijk steeg de temperatuur ook tegen de 40 graden aan … Eenmaal boven was het een hele belevenis. Zulk mooi uitzicht, de stenen waren zo mooi en het was bijzonder om te lezen hoe de Kings Canyon was ontstaan. Uiteindelijk kwamen we uitgeput beneden van de wandeling maar toch voldaan! We hoorde echter wel dat er begin dit jaar een Engels meisje was omgekomen, omdat ze ergens te dicht tegen de rand was gaan staan en was gevallen. Toch handig die bordjes op de bergen en de mensen die zich er niet aan houden. We hebben de afgronden gezien, daar wil je echt niet invallen.
Uiteindelijk werd mij aangeraden om even langs een clinic te gaan om toch even mijn voet te laten schoonmaken. Het werd nogal rood en je voet schoonhouden in de outback is knap lastig.
Daarna zijn we naar het Kings Canyon resort gegaan en hebben we daar de middag doorgebracht in het zwembad. Gevolgd door een heeeeerlijke douche zonder insecten en andere wezens. Ik kan je niet vertellen hoe schoon ik mij voelde erna!
Onze campsite was ook prima, met heldere hemel dus veel sterren! Het weer was gelukkig ook weer beter, dus heb heerlijk de laatste nacht doorgebracht!

De volgende dag hebben we de auto schoongemaakt en teruggebracht. Je begrijpt natuurlijk wel dat ik lang niet alles heb beschreven, maar dan ben ik nog wel een uur bezig. Ik zou ook ongetwijfeld dingen vergeten zijn, maar dat komt in Nederland wel weer!

Ik blijf nog in Alice Springs en zaterdag vlieg ik naar Adelaide!

• 27 November 2014 - 22:20

Netteke:

Nou...wat een spannend reisverslag zeg....al die beesten.....brrrrrrrrrrr.......wel een enorme belevenis zeg! En ja....je bent natuurlijk niet meer bang voor een klein nederlands spinnetje of muisje hééé. Sterkte met je voet hoor en een goede doorreis! Liefs.....Aunt Nettie xx