Ben je nu echt veranderd door deze reis? - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Michelle Nuland - WaarBenJij.nu Ben je nu echt veranderd door deze reis? - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Michelle Nuland - WaarBenJij.nu

Ben je nu echt veranderd door deze reis?

Door: Michelle von Nuland

Blijf op de hoogte en volg Michelle

10 Januari 2015 | Australië, Melbourne

Maar nu even serieus, ben je echt veranderd door deze reis?

Deze vraag werd mij een tijdje geleden gesteld en ik denk dat veel mensen de vraag hebben of je daadwerkelijk veranderd als je gaat backpacken of voor een tijdje ergens anders woont. Mijn antwoord?

Ja, 100% zeker. Natuurlijk ben ik niet ineens een andere Michelle, maar veranderd ben ik zeker.
In welke zin? Ik ga mijn best doen om het uit te leggen.

Eigenlijk weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Voor mij is deze reis een hele onderneming, een grote stap. Op deze manier heb ik laten zien dat ik prima in staat ben voor mezelf te zorgen en dat ik in staat ben mijn eigen beslissingen te nemen. Mijn eigen keuzes te maken. Het klinkt nu alsof ik mij wil bewijzen tegenover anderen, maar dat is niet zo. Ik heb iets voor mezelf bewezen en ik denk echt dat deze reis voor mij een geweldige ervaring is om toe te voegen aan mijn leven. Je kan in situaties terecht komen waar je liever niet in terecht zou willen komen, maar toch heb je het zelf op te lossen en er het beste van te maken. Tuurlijk is niet alles rooskleurig en zijn er ook momenten dat je je goed eenzaam voelt. Je leert ervan. Je leert van alles wat je meemaakt. Positieve verhalen neem je mee naar huis en van de negatieve leer je. Buiten dat maak je zoveel mooie dingen mee. Ik denk dat zodra ik thuis ben ik eigenlijk pas besef wat voor geweldigs ik hier allemaal heb gezien en meegemaakt. Je komt er eigenlijk achter hoe waardevol het leven eigenlijk wel niet is.

Maar ik denk ook zeker dat het je een ander mens maakt. Je gaat heel anders naar alles kijken naar de wereld. Naar de mensen om je heen, het leven en je denkt veel na. Je ziet van arm tot rijk, van een drukke stad tot een klein dorp, van lokale mensen tot toeristen. Allemaal met andere landen, achtergronden en culturen. Je stelt je er voor open of niet. Ik heb mij ervoor open gesteld en voel mij nu vooral een rijker mens van binnen. Klinkt misschien allemaal zweverig, maar zo is het zeker niet bedoeld. Je denkt na over wat jij wilt doen in het leven, het is maar zo kort.
Je leert eigenlijk een soort van te overleven met de middelen die je hebt. Je leert ook te leven van weinig middelen op een gegeven moment, want tja je bent toch een backpacker. Door niet materialistisch bezig te zijn, omdat je weinig spullen hebt, ga je de kleine dingen die je ziet meer waarderen in het leven. En ik denk dat dat nu, in deze maatschappij, heel belangrijk is om niet te vergeten. Ik heb zelf onder ogen gezien dat het ook anders kan. Gewoon genieten van de kleine dingen en enjoy life.

Ik heb zoveel mensen ontmoet tot nu toe op mijn reis. Iedereen is wel anders en iedereen draagt een ander verhaal. Het is heel interessant om je op die manier te kunnen verdiepen in de verschillende culturen en geloven waar je me te maken krijgt tijdens je reis. Zo woonde ik samen met 4 meiden uit Indonesië, zwaar van het geloof. Ze lieten mij binnen in hun cultuur en lieten mij zien hoe zij leven en ook mocht ik aanwezig zijn bij het bidden. Ik heb aandachtig naar hun verhalen en interesses geluisterd en ik bewonder deze soort vrouwen. Respect.

Soms hoor ik ouders zeggen: ‘oh nee ik laat mijn kind niet backpacken, veel te gevaarlijk’. Gewoon DOEN. Backpacken is niet gevaarlijk, zeker niet in Australië. Is ongeveer het makkelijkste wat je kan doen. En waarom zou je je kind laten backpacken? Op die manier leer je onafhankelijk te zijn, keuzes te maken en te overleven. Je ontmoet geweldige mensen en culturen. Je verdiept je in ander leven. Je kan er alleen maar beter van worden en je gaat met een hoop ervaring terug naar huis. Je krijgt er een heel ander kind mee terug, dat heeft geleerd van wat hij/zij heeft meegemaakt.

‘Travel is the only thing you buy, that makes you richer’

  • 11 Januari 2015 - 00:07

    Netteke:

    Héé Aussie-Girl.....nou ik ben wel benieuwd naar de 'andere' Michelle hoor......Leuk om je verslagje te lezen, wat je allemaal geleerd hebt.....culturen, andere mensen.....overleven, de dingen waarderen, die je hebt etc.
    Het zal straks wel weer ontzettend wennen zijn in dit kikkerlandje....met al zn regeltjes.....die de politiek ons oplegt. Hoe dan ook.....voor mij blijf je gewoon Michelle Michelle Michelle....dochter van Lydia....mn beste maatje, door dik en dun! Ik zie uit naar je thuiskomst, maar wens je voor de resterende tijd nog heel veel goeds, wijsheid, levenservaring en alles wat er op je pad gaat komen! Liefs.....Auntie Netje xx

  • 11 Januari 2015 - 09:15

    Lydia:

    He Net, wat schrijf je dat nou weer mooi zeg. Dit jaar 30 jaar! Dat gaan we zeker vieren!
    Michelle, ik weet niet of Auntie Netje dit nu zo leest hoor.
    We hebben net contact gehad dus ik ben weer bijgepraat. Je bent inderdaad een rijk mens dat je überhaupt deze reis hebt kunnen maken op jouw leeftijd. Nieuw-Zeeland zal ook echt een belevenis gaan worden he. Nu lekker vakantie vieren in Melbourne. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Welkom op mijn profiel! Volg hier mijn reisverslagen van mijn reis door Australië en van de ontmoetingen met mijn familie!

Actief sinds 07 Sept. 2014
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 10972

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 18 Februari 2015

Kia Ora, New-Zealand!

26 September 2014 - 27 Januari 2015

Mijn tijd in Australië

Landen bezocht: